Friday, June 14, 2013

Mengapa Menteri Pengangkutan mendiamkan diri tentang skandal KLIA2 yang melibatkan RM4 bilion?

Kita ingin bertanya mengapa Menteri Pengangkutan yang baru, Datuk Seri Hishamuddin Hussein berdiam seribu bahasa tentang pembinaan KLIA2 oleh Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) yang kosnya telah mencecah RM4 bilion?

Kontrak pembinaan lapangan terbang KLIA2 menyebut tarikh siap pada September 2011 tetapi penyiapannya telah ditangguhkan sekurang-kurangnya 7 kali tanpa ada tarikh akhir yang mutlak.
MAHB mendakwa penyiapan KLIA2 telah tertangguh kerana ada bahagian-bahagian projek yang gagal disempurnakan oleh para kontraktor, mendorong MAHB mengeluarkan kenyataan bahawa ia akan mengenakan Ganti Rugi Tertentu dan Ditetapkan (LAD) ke atas pihak yang berkenaan.
Tidak mengejutkan, kontraktor-kontraktor utama projek ini bersuara menafikan mereka adalah punca kelengahan dan sebaliknya menyalahkan sepenuhnya MAHB sebagai pemilik projek kerana membuat pesanan yang berlainan daripada yang disebutkan dalam kontrak asal.

Kita tidak berpeluang untuk menyemak perincian pertikaian yang kita memicu tindakan tuding-menuding di antara pelbagai pihak, namun persoalan yang perlu dibangkitkan ialah mengapa setelah hampir dua tahun tertangguh, MAHB hanya baru-baru ini buat kali pertama menyalahkan para kontraktor? Kalau benar para kontraktor yang bersalah, mengapa mereka tidak dikenakan LAD sejak September 2011?

Sebagai Menteri Pengangkutan yang berkuasa ke atas MAHB, Datuk Seri Hishammuddin perlu segera masuk campur untuk merungkai skandal yang berlarutan ini dan mempertanggungjawabkan pihak yang terbabit mengaibkan negara dan membazirkan dana awam.

Lebih menghairankan, Kementerian Pengangkutan selama ini tidak mengendalikan keadaan dengan baik sedangkan Ketua Setiausaha kementerian tersebut, Datuk Seri Long See Wool, adalah Ahli Lembaga Pengarah MAHB. Datuk Seri Long telah menjadi Pengarah sejak 9 September 2008 dan beliau juga menganggotai Jawatankuasa Pemerolehan Lembaga dan Jawatankuasa Pengurusan Lembaga dalam MAHB.

Kementerian Pengangkutan tidak boleh menafikan keterlibatannya dalam masalah ini, melainkan jika Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan sendiri memutuskan untuk mengatakan bahawa beliau tidak tahu-menahu sama sekali tentang masalah KLIA2.

Peningkatan kos secara drastik telah memaksa MAHB meningkatkan nilai bon kepada RM3.1 bilion setakat ini, manakala RM1 bilion lagi dijangka akan ditambah dalam masa terdekat, menyebabkan MAHB terpaksa menanggung hutang yang sepatutnya tidak perlu wujud.

Bagaimanapun, pihak sebenar yang perlu menanggung kerugian adalah rakyat Malaysia yang menjadi pengguna lapangan terbang “kos rendah”, kerana mereka akan terpaksa membayar cukai lapangan terbang yang lebih tinggi untuk membolehkan MAHB membayar hutangnya. Perkara ini akan turut memberi dampak terhadap daya saing Malaysia sebagai hub pengangkutan kos rendah di benua Asia.

Teka-teki hutang yang tinggi ini turut akan menghasilkan pertembungan kepentingan di pihak Datuk Seri Long dan Kementerian. Persoalan akan muncul sama ada sebagai Ahli Lembaga Pengarah MAHB, Datuk Seri Long akan menyokong kenaikan cukai lapangan terbang untuk membantu MAHB melunaskan hutang dan meningkatkan keuntungannya, atau sama ada ia akan memainkan peranan sebagai pengawas yang mengekang kenaikan cukai bagi melindungi kepentingan rakyat Malaysia dan juga daya saing negara ini sebagai hub pengangkutan kos rendah serantau?

Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga perlu mendedahkan mengapa kontrak untuk Pengarah Urusan MAHB Tan Sri Bashir Ahmad yang telah menerajui syarikat itu sejak 9 tahun lalu disambung setahun lagi, bermula pada 6 Jun 2013, sedangkan ia sepatutnya telah berakhir pada 7 Jun 2013. Jelas bahawa Tan Sri Bashir telah gagal untuk menguruskan projek terbesar MAHB sepanjang beliau memegang jawatan dan kontraknya tidak sepatutnya diperbaharui. Kegagalan dan skandal KLIA2 tidak boleh dimaafkan. Rakyat Malaysia sekali lagi menjadi mangsa ketidakupayaan Barisan Nasional apabila pihak yang mengecewakan rakyat terus diperbaharui kontraknya entah untuk yang keberapa kali.

Akhir sekali, kita juga meminta Menteri Pengangkutan untuk menyambut seruan CEO Air Asia Aireen Omar supaya ditubuhkan badan bebas untuk menyiasat kelengahan penyiapan KLIA2 sebagai lapangan terbang kos rendah yang baru. Menurut Aireen, “melainkan punca sebenar kelengahan diketahui, AirAsia merasa lebih banyak tuding-menuding akan berlaku (terhadap AirAsia atau para kontraktor) dan perkara ini tidak akan membawa kepada penyiapan projek.”

Datuk Seri Hishammuddin yang belum menjawab permintaan Pakatan Rakyat untuk bertemu membincangkan isu ini perlu segera memberi respons terhadap isu-isu yang dibangkitkan dan menangani krisis yang mungkin berlarutan ini bagi memastikan maslahat rakyat Malaysia terpelihara.

Tony Pua Kiam Wee Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP & Ahli Parlimen Kawasan Petaling Jaya Utara

No comments: