Monday, December 15, 2008

BN Cuba Menarik Sokongan Dengan ‘Wang’


Kuala Terengganu - Rakyat diharap tidak terpedaya dengan penyerahan wang berjumlah RM408.6 juta oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak kepada Menteri Besar Dato’ Ahmad Said, yang dikatakan sebagai ‘tambahan atau baki royalti’ tahun 2007 dan 2008 pada Sabtu lalu.

Pengerusi Penaja Parti Tindakan Demokatik (DAP) Kuala Terengganu Ng Chai Hing menyifatkan penyerahan wang sebanyak RM408 juta adalah cubaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) untuk menarik perhatian pengundi menjelang pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu.

Beliau berkata pembayaran royalti petroleum yang sebenarnya haruslah mengikut prosedur undang-undang sebagaimana perjanjian yang dibuat dibawah akta petroleum tahun 1974.

“Ia gimik politik, cuba meraih publisiti untuk menarik perhatian pengundi menjelang pilihanraya kecil kuala Terengganu, bukan pembayaran royalti sebanar,”ujarnya kepada laman media informasi terkini, Buletinonline semalam.

Menurutnya pembayaran royalti sebenar sebagaimana yang digembar-gemburkan, belum diselesaikan sebagaimana jawapan yang diberikan oleh Ahmad Said dalam Sidang Dewan Udangan Negeri semalam.

Dalam perkembangan menghadapi pilihanraya kecil Kuala Terengganu beliau berkata persiapan DAP sedang rancak berjalan dan semua pengaturan jadual telah dibuat.

Katanya beliau akan ke Kuala Lumpur dalam masa terdekat untuk mendapatkan bekalan bagi persiapan pilihanraya itu berupa poster, sepanduk dan bendera DAP.

No comments: