Wednesday, October 21, 2009

Kadar pengangguran membimbangkan

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Kepong, Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya Jawatankuasa Tripartite diperaktifkan untuk memantau pekerja peringkat kebangsaan dan negeri kerana keadaan pengangguran yang membimbangkan.

Syarikat-syarikat besar seperti Sime Darby dan Petronas perlu mengkaji cara-cara untuk menolong para pekerja tempatan.

Tan (gambar kanan) menumpukan perhatian kepada bertambahnya kadar pengangguran di negara ini. Menurut Kementerian Sumber Manusia dari 1 Oktober 2008 hingga 19 Oktober 2009, seramai 32,877 pekerja telah diberhentikan kerja secara tetap dan seramai 10,372 lagi dikatakan diberhentikan secara sukarela. Ini tidak termasuk mereka yang bekerja sendiri.

Ekonomi Malaysia menghadapi kelembapan kerana kemerosotan ekonomi dunia. Kerajaan mengadakan dua pakej berjumlah RM 67 bilion untuk merangsangkan ekonomi. Setakat ini, Kementerian Kewangan belum lagi boleh meyakinkan rakyat, dengan hanya RM7.9 bilion dibelanjakan, apakah manfaatnya kepada orang ramai.

Usaha haruslah dipertingkatkan untuk membelanjakan wang ini dengan berkesan tanpa ketirisan seperti rasuah.

Sementara itu, kerajaan memperuntukkan RM100 juta untuk program latihan semula dan penempatan pekerja-pekerja. Seramai 19,892 pekerja disebutkan sedang menyertai program ini.

Sebanyak 80 bilik operasi pemantauan pemberhentian pekerja dan penempatan semula telah ditubuhkan di seluruh negara. Pada 19 Oktober 2009, 19,345 pekerja telah ditempatkan semula.

Para pendatang dengan dan tanpa izin dengan jumlah berjuta-juta merupakan faktor yang rumit. Ada kerja yang sudi dibuat oleh pendatang. Ketika ekonomi lembap, rakyat tempatan memerlukan kerja. Syarikat besar seperti Sime Darby perlu mengkaji bagaimana rakyat sendiri boleh dibantu.

Semoga rakyat semua kaum dapat bantuan dari bilik operasi, program latihan dan Jawatankuasa Tripartite. Kita haruslah berikhtiar menjadikan bilik, program dan jawatankuasa lebih berkesan untuk membantu para pekerja yang diberhentikan kerja.

*Kenyataan media oleh Tan Seng Giaw selaku Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Kepong.-Merdeka Review

No comments: