Tuesday, June 18, 2013

Perbezaan antara IPCMC dan EAIC adalah penting

Hujah kerajaan Najib kedengaran munasabah apabila jurucakap media kerajaan yang baru, iaitu Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar, mengatakan bahawa yang diperlukan dalam soal kematian dalam tahanan dan salah guna kuasa adalah “tindakan tegas” dan bukan agensi mana yang menangani masalah tersebut – sama ada IPCMC atau EAIC.

Menurut beliau, rakyat mahukan “tindakan tegas”, tidak kira oleh Suruhanjaya Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) atau oleh mana-mana agensi lain.

Beliau menegaskan bahawa jika Suruhanjaya Integriti Agensi-agensi Penguatkuasaan (EAIC) diperkukuh sehingga mampu menjalankan penyiasatan dengan cepat dan teliti ke atas kematian dalam tahanan dan salah guna kuasa, maka ia sudah memadai.

Kepetahan Khairy dan hujahnya yang licik bagi membela kecenderungan kerajaan terhadap EAIC dan bukannya IPCMC boleh diterima jika kes kematian dalam tahanan polis baru saja timbul dan bukan merupakan masalah yang telah berlanjutan selama lebih sepuluh tahun, atau jika kerajaan yang ada sekarang adalah kerajaan baru dan bukannya kerajaan yang telah masuk tahun kelima dipimpin oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak!

Atau apakah Khairy sedang mengakui bahawa sejak empat tahun lalu walaupun Perdana Menteri bersungguh-sungguh mendakwa Program Transformasi Kerajaan (GTP) telah dilaksanakan dengan cukup jaya, Najib dan Menteri Dalam Negeri sebelum ini, Daruk Seri Hishammuddin Hussein, telah gagal sama sekali menangani dan menyelesaikan isu kematian dalam tahanan polis?

Khairy mahu pun mana-mana jurucakap kerajaan yang lain tidak boleh menafikan atau mengenepikan kenyataan bahawa IPCMC telah dicadangkan oleh Suruhanjaya Penyiasatan Diraja Polis yang diketuai oleh Tun Dzaiddin khusus untuk menangani masalah kadar kematian dalam tahanan polis yang terlalu tinggi, manakala EAIC pula telah ditubuhkan khusus untuk merencatkan penubuhan IPCMC dan menghindari tuntutan untuk meningkatkan kebertanggungjawaban dan ketelusan dalam pasukan polis.

Suruhanjaya Penyiasatan Diraja Polis dalam laporan yang dikemukakannya pada Mei 2005 menyebut perangkaan polis menunjukkan bahawa dalam tempoh lima tahun, dari Januari 2000 hingga Disember 2004, terdapat sebanyak 80 kematian dalam tahanan polis, iaitu pada kadar 16 kematian setahun dalam jangkamasa lima tahun.

Sejak tahun 2000 hingga sekarang, berlaku 222 kematian dalam tahanan polis, bererti sejak Januari 2005 hingga Jun 2015 telah ada 142 kes kematian. Ini menunjukkan bahawa kadar purata tahunan kematian dalam tahanan telah meningkat sejak 8 ½ tahun yang lalu, iaitu 16.7 kematian setiap tahun.
Hujah yang dikemukakan Khairy – iaitu bahawa yang diperlukan untuk menangani masalah kematian dalam tahanan dan salah guna kuasa adalah “tindakan tegas” dan bukan agensi mana yang menangani masalah tersebut, sama ada IPCMC atau EAIC – boleh diterima pada tahun 2005 ketika negara ini masih sedang mempertimbangkan penubuhan IPCMC. Hujah ini sama sekali tidak lagi boleh diterima, memandangkan setelah lebih lapan tahun kadar purata kematian dalam tahanan polis semakin meningkat dan dalam tempoh empat tahun penubuhan EAIC ia telah gagal sama sekali untuk menangani masalah kematian dalam tahanan polis sehingga menimbulkan kegemparan di seluruh negara.

Atas sebab ini, Kabinet tidak cuba berlengah-lengah dengan tujuan mengelak daripada mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan masalah kematian dalam tahanan polis. Ia juga perlu bertindak selari dengan jenama “Transformasi” dengan mengambil keputusan esok untuk menubuhkan IPCMC dalam sidang pertama Parlimen ke-13 yang akan bermula pada Isnin depan.

Lim Kit Siang Ketua Parlimen DAP & Ahli Parlimen Kawasan Gelang Patah

Sunday, June 16, 2013

Seruan terhadap Najib untuk menjadikan perang terhadap jenayah sebagai agenda terpenting mesyuarat Kabinet hari Rabu ini

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengisytiharkan “Perang terhadap Jenayah” ketika beliau melancarkan Hari Bersatu Menentang Jenayah di bawah anjuran Pemandu di Taman KLCC, Kuala Lumpur, pada hari Sabtu, 8 Jun yang lalu. Tetapi ternyata minggu itu juga menjadi mimpi ngeri bagi rakyat Malaysia apabila kegiatan para penjenayah semakin menjadi-jadi, termasuk dengan melakukan rompakan secara beramai-ramai ke atas para pemilik dan pelanggan beberapa buah kedai makan.

Tajuk-tajuk gah seperti “Criminals beware: Its War” dan “All-out fight against crime” (Akhbar Star, Ahad 9.6.2013) yang dipaparkan oleh media yang dimiliki/dikawal BN seperti menjadi abu apabila ternyata para penjenayah yang mengisytiharkan perang minggu lalu, bermula dengan sekumpulan 10 orang penjenayah berparang yang merompak pemilik dan pelanggan yang sedang makan lewat malam di restoran Simmei Seafood and Steamboat di Taman Taynton View, Cheras. Para penjenayah terbabit berkaya melarikan diri bersama wang tunai dan barangan berharga bernilai RM20,000.
Fenomena jenayah baru ini muncul lagi minggu lalu apabila jenayah kumpulan bersenjata yang hampir sama dilakukan ke atas para pelanggan dan pemilik kedai makan jenis terbuka di Kepong, Cheras, Kajang, dan Petaling Jaya, menyebabkan orang ramai di seluruh negara merasakan tidak lagi selamat untuk keluar makan di restoran.

Semalam saya menulis kenyataan berjudul “Police should not be super-efficient to arrest peaceful Malaysians, including women and child while utterly helpless at worsening crime situation with new fear among Malaysians – not safe eating out in restaurants and public eateries”. Berikut antara komen-komen (terjemahan) yang ditulis oleh para pembaca dalam blog saya:
“Jenayah dalam negara nampaknya semakin jauh meningkat selepas PRU dan telah mencapai tahap yang membimbangkan.”
“Saya rasa polis tidak menetapkan keutamaan yang betul dengan memberikan terlalu banyak perhatian terhadap perhimpunan awam yang dianjurkan Pembangkang dan pihak lain.”
“Dalam akhbar Sin Chew Daily hari ini, dalam ruangan berita nasional sahaja (tidak termasuk berita negeri), 8 kes jenayah berat dilaporkan, termasuk (i) dua perompak memasuki kawasan sekolah di siang hari untuk merompak seorang guru; (ii) di Kuala Kurau, Perak, empat perompak bersenjata telah merompak beberapa orang kampung dan salah seorang daripada penduduk berkenaan telah ditembak sehingga cedera parah; (iii) di Senai, Johor, 5 lelaki menyamar sebagai penebang pokok telah merompak sebuah rumah dan melarikan barang berharga bernilai RM10,000; (iv) di Kota Tinggi, Johor, 4 perompak bersenjata telah merompak sebuah kedai emas dan melarikan barang kemas bernilai RM1 juta; (v) di Kuantan, 5 pencuri telah mencuri sebuah lori dan kemudian gagal untuk melarikan sebuah mesin ATM milik BSN dengan menggunakan lori curi tersebut; (vii) 8 perompak berparang telah merompak 3 pengunjung kedai makan dan melarikan barang berharga bernilai RM5,100 di jalan Lapangan Terbang Lama; (viii) di Petaling Jaya, 2 perompak telah cuba merompak sebuah kedai aksesori kereta dan menembak salah seorang pekerja kedai.”
“Star hanya melaporkan dua berita rompakan hari ini. Kalau anda membaca Star, anda mungkin merasa keadaan serba aman belaka.”
“Saudara ipar saya telah diragut rantai emasnya oleh seorang peragut awal pagi ini. Bari saja semalam kami berbual tentang peningkatan jenayah kebelakangan ini.”

Sebenarnya, salah seorang pengulas di atas yang memakai nama samaran “tuahpekkong” telah terlepas pandang satu lagi laporan dalam Sin Chew kelmarin (halaman 2) yang melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 10 deejay sebuah saluran televisyen tempatan telah dirompak.
Mengapa setelah empat tahun melaksanakan Program Transformasi Kerajaan (GTP) baru Najib melancarkan “perang menentang jenayah”, sedangkan program tersebut menetapkan usaha memerangi jenayah sebagai salah satu bidang pencapaiannya (NKRA) yang terpenting, terutama setelah kerajaan mendakwa yang ia telah berjaya menurunkan indeks jenayah sebanyak 26.8% sejak fasa pertama GTP dilaksanakan pada tahun 2009?

Sebabnya amat mudah – jurang antara dakwaan polis tentang kejayaannya mengurangkan kadar jenayah dan persepsi orang ramai tentang jenayah semakin lebar, bukan saja kerana mengalami jenayah secara langsung atau tidak langsung, tetapi kerana kerajaan gagal meyakinkan orang ramai bahawa polis mampu memelihara keselamatan rakyat, pelancong dan pelabur.

Negara hari ini memerlukan Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara baru yang kedua-duanya memberikan perhatian sepenuhnya terhadap usaha memenangi perang terhadap jenayah, menjadikan Malaysia selamat untuk rakyatnya, para pelancong, dan para pelabur, selain menghapuskan kebimbangan yang telah menghantui rakyat Malaysia selama lebih sedekad.

Namun, yang kita dapat hari ini ialah Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara yang terang-terang, menerusi tindakan mereka, menunjukkan bahawa perkara paling utama bagi mereka bukanlah memerangi jenayah, sebaliknya memerangi para pemimpin Pakatan Rakyat dan aktivis sosial untuk memelihara agenda Umno/Barisan Nasional yang ingin menggunakan polis untuk melindungi rejim mereka dan bukannya memelihara nyawa, tubuh badan dan harta-benda rakyat biasa!

Kerajaan dan pasukan polis jelas telah hilang arah dalam menunaikan tugas paling asasi mereka sebagai kerajaan, iaitu untuk melindungi rakyat daripada jenayah, apabila mereka mengupah syarikat perunding antarabangsa Frost and Sullivan untuk menjalankan kajian terhadap tahap kepuasan orang ramai berkaitan keberkesanan perkhidmatan polis serta sejauh mana mereka berasa selamat dalam negara ini.

Pemimpin kerajaan dan polis yang memerlukan perunding, tidak kira perunding tempatan atau antarabangsa, bagi memberitahu mereka cara-cara untuk menjalankan tugas asasi melindungi nyawa dan harta benda rakyat, pelancong, dan pelabur di negara ini, adalah tidak layak untuk memegang jawatan mereka.

Saya menyeru Najib untuk menjadikan perang terhadap jenayah sebagai agenda terpenting mesyuarat Kabinet hari Rabu ini bagi mengupayakan polis untuk menangani jenayah yang menjadi-jadi kebelakangan ini, termasuk kes rompakan bersenjata terhadap pemilik dan pelanggan restoran.
Lim Kit Siang Ketua Parlimen DAP & Ahli Parlimen Kawasan Gelang Patah
 

Friday, June 14, 2013

Mengapa Menteri Pengangkutan mendiamkan diri tentang skandal KLIA2 yang melibatkan RM4 bilion?

Kita ingin bertanya mengapa Menteri Pengangkutan yang baru, Datuk Seri Hishamuddin Hussein berdiam seribu bahasa tentang pembinaan KLIA2 oleh Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) yang kosnya telah mencecah RM4 bilion?

Kontrak pembinaan lapangan terbang KLIA2 menyebut tarikh siap pada September 2011 tetapi penyiapannya telah ditangguhkan sekurang-kurangnya 7 kali tanpa ada tarikh akhir yang mutlak.
MAHB mendakwa penyiapan KLIA2 telah tertangguh kerana ada bahagian-bahagian projek yang gagal disempurnakan oleh para kontraktor, mendorong MAHB mengeluarkan kenyataan bahawa ia akan mengenakan Ganti Rugi Tertentu dan Ditetapkan (LAD) ke atas pihak yang berkenaan.
Tidak mengejutkan, kontraktor-kontraktor utama projek ini bersuara menafikan mereka adalah punca kelengahan dan sebaliknya menyalahkan sepenuhnya MAHB sebagai pemilik projek kerana membuat pesanan yang berlainan daripada yang disebutkan dalam kontrak asal.

Kita tidak berpeluang untuk menyemak perincian pertikaian yang kita memicu tindakan tuding-menuding di antara pelbagai pihak, namun persoalan yang perlu dibangkitkan ialah mengapa setelah hampir dua tahun tertangguh, MAHB hanya baru-baru ini buat kali pertama menyalahkan para kontraktor? Kalau benar para kontraktor yang bersalah, mengapa mereka tidak dikenakan LAD sejak September 2011?

Sebagai Menteri Pengangkutan yang berkuasa ke atas MAHB, Datuk Seri Hishammuddin perlu segera masuk campur untuk merungkai skandal yang berlarutan ini dan mempertanggungjawabkan pihak yang terbabit mengaibkan negara dan membazirkan dana awam.

Lebih menghairankan, Kementerian Pengangkutan selama ini tidak mengendalikan keadaan dengan baik sedangkan Ketua Setiausaha kementerian tersebut, Datuk Seri Long See Wool, adalah Ahli Lembaga Pengarah MAHB. Datuk Seri Long telah menjadi Pengarah sejak 9 September 2008 dan beliau juga menganggotai Jawatankuasa Pemerolehan Lembaga dan Jawatankuasa Pengurusan Lembaga dalam MAHB.

Kementerian Pengangkutan tidak boleh menafikan keterlibatannya dalam masalah ini, melainkan jika Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan sendiri memutuskan untuk mengatakan bahawa beliau tidak tahu-menahu sama sekali tentang masalah KLIA2.

Peningkatan kos secara drastik telah memaksa MAHB meningkatkan nilai bon kepada RM3.1 bilion setakat ini, manakala RM1 bilion lagi dijangka akan ditambah dalam masa terdekat, menyebabkan MAHB terpaksa menanggung hutang yang sepatutnya tidak perlu wujud.

Bagaimanapun, pihak sebenar yang perlu menanggung kerugian adalah rakyat Malaysia yang menjadi pengguna lapangan terbang “kos rendah”, kerana mereka akan terpaksa membayar cukai lapangan terbang yang lebih tinggi untuk membolehkan MAHB membayar hutangnya. Perkara ini akan turut memberi dampak terhadap daya saing Malaysia sebagai hub pengangkutan kos rendah di benua Asia.

Teka-teki hutang yang tinggi ini turut akan menghasilkan pertembungan kepentingan di pihak Datuk Seri Long dan Kementerian. Persoalan akan muncul sama ada sebagai Ahli Lembaga Pengarah MAHB, Datuk Seri Long akan menyokong kenaikan cukai lapangan terbang untuk membantu MAHB melunaskan hutang dan meningkatkan keuntungannya, atau sama ada ia akan memainkan peranan sebagai pengawas yang mengekang kenaikan cukai bagi melindungi kepentingan rakyat Malaysia dan juga daya saing negara ini sebagai hub pengangkutan kos rendah serantau?

Datuk Seri Hishammuddin Hussein juga perlu mendedahkan mengapa kontrak untuk Pengarah Urusan MAHB Tan Sri Bashir Ahmad yang telah menerajui syarikat itu sejak 9 tahun lalu disambung setahun lagi, bermula pada 6 Jun 2013, sedangkan ia sepatutnya telah berakhir pada 7 Jun 2013. Jelas bahawa Tan Sri Bashir telah gagal untuk menguruskan projek terbesar MAHB sepanjang beliau memegang jawatan dan kontraknya tidak sepatutnya diperbaharui. Kegagalan dan skandal KLIA2 tidak boleh dimaafkan. Rakyat Malaysia sekali lagi menjadi mangsa ketidakupayaan Barisan Nasional apabila pihak yang mengecewakan rakyat terus diperbaharui kontraknya entah untuk yang keberapa kali.

Akhir sekali, kita juga meminta Menteri Pengangkutan untuk menyambut seruan CEO Air Asia Aireen Omar supaya ditubuhkan badan bebas untuk menyiasat kelengahan penyiapan KLIA2 sebagai lapangan terbang kos rendah yang baru. Menurut Aireen, “melainkan punca sebenar kelengahan diketahui, AirAsia merasa lebih banyak tuding-menuding akan berlaku (terhadap AirAsia atau para kontraktor) dan perkara ini tidak akan membawa kepada penyiapan projek.”

Datuk Seri Hishammuddin yang belum menjawab permintaan Pakatan Rakyat untuk bertemu membincangkan isu ini perlu segera memberi respons terhadap isu-isu yang dibangkitkan dan menangani krisis yang mungkin berlarutan ini bagi memastikan maslahat rakyat Malaysia terpelihara.

Tony Pua Kiam Wee Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP & Ahli Parlimen Kawasan Petaling Jaya Utara

Wednesday, June 12, 2013

Adakah pegawai SPRM dalam kes Teoh Beng Hock kini menjadi pegawai penyiasat tunggal EAIC?

Perhatian negara kini ditumpu kepada Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) yang telah menubuhkan pasukan petugas (task force) untuk menjalankan kajian semula mengenai Tatacara Pengendalian Piawai (SOP) agensi-agensi penguatkuasaan yang telah mengakibatkan kadar kematian dalam tahanan yang semakin meningkat.

Pada masa yang sama, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah mengumumkan bahawa EAIC akan membuka siasatan ke atas kes N Dharmendran yang, mengikut laporan post-mortem, telah dipukul sehingga mati semasa dalam tahanan polis.

Sehingga kini, sudah berlaku sembilan kes kematian dalam tahanan pada tahun ini, dengan empat kes dalam tempoh dua minggu yang lepas termasuk kematian N Dharmendran.

Pasukan petugas EAIC yang ditubuhkan untuk menyiasat kematian-kematian dalam tahanan, merangkumi enam orang pegawai EAIC, iaitu pengerusi Datuk Heliliah Mohd Yusof, pesuruhjaya Datuk Seri Robert Jacob Ridu, setiausaha Ahmad Razif Mohd Sidek, pengarah Foo Hui Yi, penasihat undang-undang Eda Mazuin Abdul Rahman dan pegawai penyiasat tunggal EAIC, Mohd Nadzri Ibrahim.

Kami mempunyai sebab untuk percaya bahawa pegawai penyiasat tersebut, Mohd Nadzri Ibrahim, merupakan bekas pegawai Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor yang terlibat dalam kes mendiang Teoh Beng Hock.

Mengikut laporan-laporan berita, Mohd Nadzri adalah pegawai yang telah merakamkan keterangan Teoh pada malam kematiannya. Malah, Majlis Peguam juga pernah menyarankan tindakan siasatan lanjutan diambil terhadap beberapa pegawai SPRM yang terlibat, termasuk Mohd Nadzri, atas tuduhan konspirasi jenayah, persubahatan serta mengusik bukti (tampering with evidence) dalam kes tersebut.

Mengikut laman web EAIC, Mohd Nadzri Ibrahim tersenarai sebagai satu-satunya pegawai penyiasat dalam direktori EAIC ( http://www.eaic.gov.my/index.php/tutorials-mainmenu-48/bs ). Malah menurut kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif EAIC Nor Afizah Hanum Mokhtar, pegawai penyiasat EAIC telah diwarisi daripada SPRM. Pada masa yang sama, pencarian dalam direktori SPRM menunjukkan bahawa Mohd Nadzri Ibrahim sudah tidak lagi tersenarai. Maka, kemungkinan besar pegawai penyiasat tunggal EAIC Mohd Nadzri Ibrahim merupakan pegawai SPRM sama yang telah menyoal siasat Teoh Beng Hock sebelum kematiannya.

Jika ini adalah benar, ini bermaksud bahawa seorang pegawai yang pernah terlibat dalam kes kematian dalam tahanan kini ditugaskan untuk menyiasat kes-kes kematian dalam tahanan yang lain. Oleh itu, integriti EAIC sekali lagi menjadi persoalan besar.

Memandangkan EAIC berada di bawah seliaan Jabatan Perdana Menteri, kami menggesa Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Razak segera mengesahkan dan menjelaskan sama ada Mohd Nadzri Ibrahim daripada EAIC ini merupakan pegawai sama yang terlibat dalam kes kematian dalam tahanan Teoh Beng Hock dahulu. Dan jika ya, Mohd Nadzri Ibrahim harus dilucutkan serta merta daripada pasukan petugas EAIC serta daripada semua siasatan kes-kes kematian dalam tahanan.

Steven Sim Chee Keong Pengarah Pendidikan Politik Kebangsaan DAPSY & Ahli Parlimen Bukit Mertajam Zairil Khir Johari Penolong Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAP & Ahli Parlimen Bukit Bendera

Monday, June 10, 2013

Dr. Mahathir perlu melihat ke dalam cermin

Sepanjang kerjaya Dr. Mahathir yang berliku-liku sebagai ahli politik, beliau sentiasa mencari ‘kambing hitam’ untuk mengalihkan perhatian orang daripada kekurangan beliau sendiri, kekurangan Umno dan juga Barisan Nasional. Nampaknya beliau sekali lagi melakukan perkara yang sama dengan menyalahkan kaum Cina dan juga DAP berikutan melebarnya jurang perkauman di Malaysia dan menuduh kedua-duanya sebagai ‘cauvinis’.

Kita hanya boleh meneka-neka sama ada serangan bertubi-tubi Dr Mahathir terhadap kaum Cina dan DAP pasca-PRU13 adalah didorong oleh prejudis buta beliau sendiri atau kerana beliau merasa bimbang kalau-kalau pencapaian beliau yang sebenar selama ini akan didedahkan di muka umum jika Pakatan berjaya menawan Putrajaya, atau kerana usianya yang semakin lanjut atau barangkali kerana semua perkara di atas.

Yang kita tahu secara pasti ialah tuduhan beliau tentang DAP sebagai sebuah parti cauvinis yang memainkan sentimen perkauman untuk menarik sokongan Cina daripada BN semuanya tidak lain adalah pembohongan yang amat jauh daripada kenyataan.

Dr. Mahathir mengatakan bahawa “Ketika ia (DAP) mengadakan pemilihan untuk Jawatankuasa Pusat parti tidak lama dulu, semua anggota yang terpilih adalah Cina, kecuali Karpal Singh.” Kenyataan ini menunjukkan betapa beliau mengabaikan sama sekali fakta dalam usahanya untuk melabel DAP sebagai sebuah parti ‘cauvinis’.[1] Sedangkan, cukup jika Dr. Mahathir menggunakan ‘google’ untuk mengetahui bahawa M. Kulasegaran (Ahli Parlimen Ipoh Timur sekarang), Gobind Singh Deo (Ahli Parlimen Puchong sekarang) dan Zairil Khir Johari (Ahli Parlimen Bukit Bendera sekarang) semuanya terpilih ke dalam Jawatankuasa Pusat. Rekod yang ada juga jelas menunjukkan bahawa sejak penubuhan DAP pada tahun 1966, sentiasa ada pemimpin India atau Melayu yang terpilih untuk menganggotai Jawatankuasa Eksekutif Pusat pada setiap kali pemilihan parti.
Andai Dr. Mahathir meluangkan sedikit saja masa untuk menyemak senarai nama pemimpin DAP kini dalam laman web parti [2], beliau akan melihat ada Melayu, Cina, India, Iban, dan Kadazan yang menjadi anggota Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP. Dr. Mahathir tidak harus menuding telunjuk kepada DAP, beliau sepatutnya bertanya kepada dirinya sendiri berapa banyak pemimpin bukan-Melayu yang telah dipilih atau dilantik sebagai anggota Majlis Tertinggi Umno untuk menjawab pertanyaan siapa sebenarnya rasis.

Memandangkan Dr. Mahathir nampaknya tidak mahir menggunakan internet untuk menyemak fakta, atau barangkali beliau kekurangan sumber untuk menggaji seorang pembantu penyelidik yang baik, biar saya bentangkan rekod DAP sebagai sebuah parti berbilang kaum yang telah menyertai 11 pilihan raya umum sejak tahun 1969.

DAP telah meletakkan calon bukan-Cina dalam setiap pilihan raya umum sejak tahun 1969 di peringkat parlimen dan juga negeri (lihat Jadual 1 di bawah). Malah, dalam beberapa pilihan raya umum, calon Melayu DAP di peringkat parlimen (1995) dan negeri (1974, 1978, 1982) mengatasi jumlah calon India.

Kecuali pada pilihan raya tahun 1999, DAP sentiasa mempunyai sekurang-kurangnya seorang Ahli Parlimen atau ADUN bukan-Cina. Sebelum PRU13, calon Melayu DAP berjaya memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri dalam pilihan raya umum tahun 1969, 1974, 1982, 1986, dan 1990, di samping memenangi satu kerusi parlimen dalam pilihan raya umum tahun 1990.

Pada pilihan raya tahun 1969, Ibrahim bin Singgeh telah menewaskan calon Umno di N39 Tapah di Perak, manakala Haji Hassan bin Haji Ahmad telah menewaskan calon Umno di N14 Si Rusa, Negeri Sembilan.

Pada PRU tahun 1974, Daing Ibrahim bin Othman telah menewaskan calon MCA di N23 Pasir Puteh di Perak.

Pada PRU tahun 1982, Mohd Fadzlan bin Yahya telah mengalahkan calon MCA di N37 Pasir Bedamar di Perak. Beliau mengekalkan kerusinya pada PRU tahun 1986.

Pada PRU tahun 1990, Ahmad Nor menjadi Ahli Parlimen Melayu DAP yang pertama dengan menewaskan calon MCA di P47 Bayan Baru. Dalam pilihan raya umum yang sama, Fadzlan Yahya telah menewaskan calon MCA di N24 Lahat, Perak, manakala Mohd Asri menewaskan calon Gerakan di N19 Dermawan, juga di Perak.

Jadual 1: Bilangan calon bukan-Melayu yang diletakkan DAP sejak pilihan raya umum tahun 1969 hingga 2013


Parlimen


DUN

Tahun India* Melayu Lain-lain** Jumlah India* Melayu Lain-lain** Jumlah
1969 3 1
4 6 9
15
1974 7 5
12 15 31
46
1978 9 9
18 14 21
35
1982 9 8
17 15 19
34
1986 8 3
11 15 12
27
1990 7 4
11 15 5
20
1995 6 8
14 16 13
29
1999 8 4
12 16 3
19
2004 5 3
8 6 2
8
2008 8 2
10 16 1
17
2013 8 3 7 18 16 1 1 18
*Termasuk Serani ** Bumiputera Sabah dan Sarawak

DAP mengorak langkah pada tahun 2013 dengan meletakkan 7 orang calon parlimen dari kalangan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Malah, DAP telah meletakkan lebih banyak calon Bumiputera Sarawak (6) berbanding calon Cina (5) di Sarawak.

DAP juga telah mencatat pencapaian baru pada tahun 2013 dengan terpilihnya dua orang calon Melayu DAP sebagai Ahli Parlimen (Zairil Khir Johari di Bukit Bendera, Pulau Pinang, dan Mohd Ariff Sabri bin Abdul Aziz di Raub, Pahang), seorang ADUN Melayu (Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji di Mentakab, Pahang) dan seorang ADUN Kadazan (Dr. Edwin Bosi di Kepayan, Sabah).

DAP juga kini lebih berkemampuan untuk mewakili suara kaum India kerana parti ini kini mempunyai lebih banyak Ahli Parlimen berketurunan India (6) dan ADUN (14) berbanding MIC (4 Ahli Parlimen dan 5 ADUN).

Dr. Mahathir juga telah menuduh DAP meletakkan calon Cina sahaja di kawasan yang majoriti pengundinya adalah Cina. Sekali lagi beliau gagal menyemak fakta. DAP telah meletakkan 8 orang calon Cina di kerusi parlimen yang majoritinya bukan-Cina, termasuk P135 Alor Gajah yang 58% pengundinya adalah Melayu. Daripada semua kerusi campuran ini, DAP memenangi 7 kerusi, termasuk P128 Seremban yang pengundinya 44% Melayu, 41% Cina dan 14% India.

DAP juga telah meletakkan 12 calon Cina di kerusi DUN yang bukan majoriti Cina, termasuk N1 Titi Tinggi di Perlis yang 76% daripada pengundinya adalah Melayu dan N14 Kelebang, Melaka, yang 60% pengundinya adalah Melayu. DAP memenangi 10 daripada 12 kerusi DUN ini, termasuk N11 Derga di Kedah yang 56% pengundinya adalah Melayu dan N21 Duyong yang 50% pengundinya adalah Melayu.

Secara keseluruhan, DAP telah memenangi 9 kerusi parlimen dan 17 kerusi DUN di kawasan yang bukan majoriti Cina (pengundi Cina di bawah 50%), termasuk P80 Raub yang 50% pengundinya Melayu dan juga N30 Mentakab yang juga 50% pengundinya Melayu. Kedua-dua kerusi ini telah dimenangi oleh calon Melayu DAP.

Sebaliknya, daripada 73 kerusi parlimen yang dimenangi Umno di Semenanjung Malaysia, hanya 2 yang memiliki majoriti bukan-Melayu (Pasir Gudang dan Pulai di Johor) (Melayu kurang dari 50%). Daripada 210 kerusi DUN yang dimenangi oleh UMNO di Semenanjung Malaysia pula, hanya 3 kerusi yang majoriti pengundinya bukan-Melayu (N5 Tenang, N27 Layang Layang dan N49 Nusa Jaya) (Melayu kurang daripada 50%). Tiada satu pun kerusi yang majoriti pengundinya Cina dimenangi Umno). Jika Dr. Mahathir mahu menuduh calon Cina DAP bertanding hanya di kerusi majoriti Cina, barangkali elok jika beliau terlebih dahulu melihat kepada Umno dan bertanya mengapa Umno hanya bertanding di kerusi yang majoriti pengundinya Melayu. Malah, satu-satunya kawasan majoriti Cina yang ditandingi Umno ialah Gelang Patah, tempat saya bertanding, ketika parti itu ‘mengorbankan’ bekas Menteri Besar Johor Abdul Ghani Osman dengan menghantar beliau untuk bertanding di kawasan yang 52% pengundinya adalah Cina.

Kenyataan yang kononnya “tidak terbantahkan” yang disebut oleh Dr. Mahathir, iaitu bahawa “DAP telah berjaya memusnahkan kerjasama atau perkongsian di antara kaum-kaum yang berlainan seperti yang telah ditunjukkan menerusi pakatan Barisan Nasional” tidak lain adalah khayalan. Kenyataan yang sebenarnya tidak dapat dibantah ialah bahawa dalam BN tidak ada kerjasama sebenar, yang ada sebaliknya hanyalah dominasi Umno. Ini dapat dilihat pada PRU13 yang baru berlalu apabila MCA dipaksa untuk membrikan tiga kerusi parlimennya kepada Umno – Kuantan, Wangsa Maju dan Gelang Patah – semuanya jatuh di tangan Umno. Setiap kali Umno menyuruh parti-parti dalam BN melompat, mereka bertanya “setinggi mana?”. Dominasi oleh Umno ini akan semakin kukuh memandangkan ia telah hilang keyakinan terhadap rakan-rakannya dalam BN untuk memenangi kerusi yang dipertandingkan.

Dr. Mahathir ternyata semakin khayal apabila ia mengatakan “Pakatan bukan sebuah pakatan sebenar.” Di kalangan parti Pakatan, tidak ada parti yang dominan. PKR, DAP, dan PAS adalah rakan kongsi yang setaraf dalam Pakatan, tidak seperti parti-parti dalam BN. Tidak seperti dalam BN, rundingan di antara ketiga-tiga parti dalam Pakatan adalah rundingan tulen. Pemilihan Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang dibuat secara sebulat suara oleh parti-parti Pakatan walaupun PKR bukan parti yang paling banyak memenangi kerusi parlimen. PAS dan DAP menyokong Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor walaupun kedua-dua parti ini menang lebih banyak kerusi (setiap satu parti memenangi 15 kerusi) daripada PKR (14 kerusi). Ketiga-tiga parti Pakatan telah berjaya menambah bilangan kerusi dalam PRU13 dan kenyataan ini sengaja dilupakan oleh Dr. Mahathir. Tiada satu pun parti dalam Pakatan berhasrat untuk ‘mendominasi’ politik dalam Pakatan, apatah lagi di peringkat kebangsaan seperti yang didakwa oleh Dr. Mahathir.

Dr. Mahathir sepatutnya menuding jari kepada dirinya sendiri dan kepada Umno serta BN kerana menyebabkan jurang kaum semakin lebar. Dr. Mahathir yang memainkan peranan di belakang tabir sebagai penasihat Perkasa bagi semua pemimpin Perkasa – Zulkifli Nordin dan Ibrahim Ali – yang bertanding sebagai calon de facto dalam PRU13. Utusan pula memainkan sentimen perkauman untuk menyemarakkan kebimbangan orang Melayu dengan mencipta pembohongan dan cerita rekaan tentang DAP. MCA pula telah menerbitkan iklan-iklan dalam akhbar Inggeris dan Cina, selain dalam stesen-stesen radio Cina untuk melebarkan jurang kaum di antara kaum Cina dan Muslim di Malaysia.

Hanya pada satu perkara saya dapat bersetuju dengan kenyataan Dr. Mahathir, iaitu bahawa “jurang perkauman telah menjadi semakin jelas” dan bahawa “ia akan menjadi lebih jelas di masa depan.” Kesalahan harus diletakkan sepenuhnya di bahu para pemimpin BN, termasuk para pemimpin di masa lalu seperti Dr. Mahathir. Satu-satunya cara untuk kita menghindari “polarisasi kaum” bukanlah dengan terus menyokong BN, sebaliknya dengan melihat kepada Pakatan sebagai harapan untuk masa depan dan melihat parti PKR, PAS, dan DAP sebagai parti berbilang kaum yang telah meletakkan calon yang berbilang kaum sewaktu PRU13 dan akan terus memperjuangkan hak-hak rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, bahasa, agama dan latar belakang.

Lim Kit Siang Ketua Parlimen DAP & Ahli Parlimen Kawasan Gelang Patah

Saturday, June 8, 2013

Pilihanraya Kerajaan Tempatan – Abdul Rahman Dahlan jangan bertolak dalih

Kenyataan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Abdul Rahman Dahlan bahawa pelaksanaan pilihan raya peringkat kerajaan tempatan bukan satu-satunya jalan penyelesaian untuk meningkatkan prestasi pihak berkuasa kerajaan tempatan merupakan satu kenyataan regresif yang mencerminkan kekurangan komitment kerajaan BN pimpinan Najib Razak untuk melaksanakan transformasi.

Abdul Rahman Dahlan gagal memahami konsep “tiada percukaian tanpa perwakilan” atau “no taxation without representation” dalam sebuah masyarakat yang mengamal prinsip demokrasi.
Memang saya mengakui pilihanraya kerajaan tempatan tidak akan menyelesaikan masalah kerajaan tempatan dalam masa sekelip mata. Walaupun begitu, ianya ialah satu proses pendemokrasian yang sangat penting buat rakyat Malaysia di mana rakyat akan diberi peluang untuk memillih wakil rakyat mereka di peringkat kerajaan tempatan.

Kenyataan Abdul Rahman Dahlan seolah-olah menunjukan bahawa beliau masih percaya “kerajaan mengetahui segala-galanya” atau “government knows all” biarpun ianya sudah ketinggalan zaman pada masa sekarang.

Kerajaan boleh menetapkan syarat-syarat yang lebih ketat supaya ahli majlis atau YDP kerajaan tempatan mempunyai kelayakan yang lebih tinggi tetapi akhirnya rakyat yang akan menentukan siapa yang lebih layak untuk mewakili mereka di peringkat kerajaan tempatan dan bukannya ketua-ketua politik.

Lebih-lebih lagi, pilihanraya kerajaan tempatan merupakan sesuatu yang pernah berjalan di Malaysia dan ianya merupakan salah satu asas kepada kemerdekaan Malaya pada tahun 1957.
Suruhanjaya Siasatan DiRaja Mengenai Perjalanan Kerajaan-kerajaan Tempatan pada tahun 1970 yang diketuai mendiang Tan Sri Athi Nahappan telah mencadangkan agar kerajaan memulihkan pemilihan ahli-ahli majlis kerajaan tempatan melalui pilihanraya dan bukan melalui perlantikan.
Suruhanjaya tersebut juga mengatakan bahawa “democracy with efficiency is always more desirable and better than efficiency without democracy”. Ini bermaksud Suruhanjaya ini seawall tahun 1970 telahpun menjangkakan terdapat pihak yang akan membantah pemulihan pilihanraya kerajaan tempatan dengan alasan yang dibentangkan oleh Abdul Rahman Dahlan, lalu Suruhanjaya ini menegaskan bahawa demokrasi dengan kecekapan selalunya lebih baik daripada kecekapan yang tiada demokrasi, sekaligus menggariskan kepentingan demokrasi dalam perjalanan kerajaan tempatan.

Lagipun, rakyat Malaysia sudah semakin matang dari segi politik di mana mereka tidak lagi memilih wakil rakyat mengikut kaum dan agama. Hakikat ini jelas dalam PRU13 ini di mana terdapat calon DAP berketurunan India mendapat sokongan daripada masyarakat Cina dan calon berketurunan Cina mendapat sokongan di kawasan Melayu.

Begitu juga dengan calon berketurunan Melayu dari Pas menang di kawasan masyarakat bukan Melayu. Kita juga tidak harus lupa fakta bahawa terdapat ramai pengundi bukan Cina yang mengundi di kawasan bandar manakala terdapat juga kawasan kaum India dan Cina di luar bandar. Demografi penduduk-penduduk sekarang telah menjadi semakin homogenius.

Abdul Rahman Dahlan juga mengambil peratusan mengundi yang rendah di luar Negara sebagai alasan bahawa pilihanraya kerajaan tempatan tidak semestinya melibatkan seluruh rakyat. Perbandingan ini tidak dibuat atas tolok yang seimbang kerana negara-negara yang diambil beliau sebagai contoh ini seperti United Kingdom, New Zealand dan Belanda merupakan negara-negara yang mempunyai tahap kematangan demokrasi yang tinggi dan rakyat negara-negara ini sudah kehilangan keyakinan terhadap politik partisan. Bukan sahaja peraturan mengundi untuk pilihanraya kerajaan tempatanya rendah, malahan peratusan mengundi untuk pilihanraya umum di negara-negara ini tidak begitu memberangsangkan.

Justeru itu, saya berharap Abdul Rahman Dahlan berhenti memberi alasan yang tidak munasabah dalam soal ini. Semakin banyak beliau bertolak dalih, semakin ramai pengundi yang berasa BN kurang ikhlas dalam program transformasinya.
 
Lau Weng San Setiausaha Organisasi Negeri DAP Selangor & ADUN Kampung Tunku

Thursday, June 6, 2013

Mencapai kemenangan melalui kebebasan

DAP mencatatkan keputusan paling cemerlang dalam sejarah pilihan raya kita bagi Pilihan Raya Umum tahun 2013, dengan memenangi 38 daripada 51 kerusi Parlimen dan 95 daripada 103 kerusi negeri yang kita tandingi. (Dengan 12 kerusi yang sedia ada di Sarawak, DAP kini mempunyai 107 ahli Dewan Undangan Negeri). Kita merasa bangga DAP kini adalah parti yang benar-benar Malaysia kedua terbesar dengan wakil-wakil rakyat yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India dan Kadazan.

Keputusan berani pemimpin DAP Sdr Lim Kit Siang untuk menanggung risiko besar dengan bertanding di kubu kuat BN di Gelang Patah berjaya menangkap imaginasi masyarakat di seluruh negara dan merupakan faktor utama dalam memacu kemenangan pilihan raya DAP, terutamanya di Johor.

DAP juga memenangi undi popular, dengan mencatatkan majoriti tertinggi lebih 50,000 oleh Sdri Teresa Kok serta membantu Pakatan Rakyat memenangi majoriti 2/3 di negeri-negeri kubu kuat kita di Pulau Pinang dan Selangor. Kita memenangi semua kerusi di Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Kedah. Dari segi undi popular, tidak ada negeri yang menghampiri jumlah 68% seperti yang diperolehi Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, lonjakan peningkatan 8% berbanding pilihan raya umum 2008.

DAP menang dengan menwarkan kebebasan, harapan dan peluang; berbanding penipuan, ketakutan dan politik wang. DAP menunjukkan bahawa ia memiliki jentera terbaik, yang paling bersedia dari segi organisasi dan dapat memberikan respon yang pantas terhadap situasi yang berlaku setiap hari. Salah satu titik perubahan utama adalah tindakan melampau BN dalam menggunakan politik wang, ancaman kekerasan dan pembohongan untuk memenangi pilihan raya umum. Tindak balas pantas DAP dalam menganjurkan "Go Bald To Protest Money Politics" sebuah kempen yang sangat memberi kesan kepada pengundi atas pagar dan memusnahkan apa sahaja baki sokongan kepada BN. Ramai wanita di seluruh negara bersedih apabila mereka melihat isteri saya dan wanita DAP membotakkan kepala dan terus memasang azam untuk menghukum BN.

Ini adalah kemenangan untuk semua rakyat Malaysia, dengan kadar keluar mengundi bersejarah yang mencapai 84%, menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mahu mengambil bahagian dalam proses untuk menjadikan Malaysia sebuah negara demokrasi yang tulen. Pakatan Rakyat memenangi undi popular sebanyak 51% berbanding dengan hanya 47% untuk BN. Margin kemenangan adalah lebih besar di Semenanjung Malaysia sebanyak 53% bagi Pakatan Rakyat berbanding 45% untuk BN. Pakatan Rakyat memenangi 55% undi popular di Perak, namun tetap hilang kuasa.
Kita mempunyai kerajaan minoriti BN di Putrajaya, Perdana Menteri minoriti BN dan Menteri Besar minoriti BN di Perak. Demokrasi tidak membenarkan minoriti memerintah majoriti.
Terdapat keperluan mendesak bagi reformasi pilihanraya bagi menghormati prinsip "satu orang, satu undi, satu nilai". Tiga langkah akan diambil :-
  1. Proses undang-undang untuk mencabar di mahkamah kerusi-kerusi yang dimenangi BN melalui penipuan, undi-membeli dan memanipulasi senarai pengundi melalui pengundi hantu dan Bangladeshi yang bukan warganegara;
  2. Proses politik untuk mendesak reformasi pilihanraya dalam dewan legislatif, kempen-kempen awam dan forum antarabangsa.
  3. Proses rakyat bagi menjalankan kempen gerakan rakyat, hanya jika perlu, untuk menuntut pilihanraya yang bersih, bebas dan adil.
Kepimpinan Politik dan Legislatif
Mesyuarat CEC DAP yang diadakan pada 10 Mei 2013 di ibu pejabat kebangsaan parti, selain daripada mengucapkan tahniah kepada Setiausaha Agung kerana dilantik semula sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, telah membuat keputusan berikut:
  1. Bahawa DAP akan menyokong pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Parlimen ke-13;
  2. Bahawa Sdr Lim Kit Siang dilantik semula sebagai Ketua Parlimen DAP;
  3. Pihak yang berikut wakil-wakil rakyat yang dilantik ke jawatan berikut di DUN masing-masing:
    • DUN Kedah: Sdr Teoh Boon Kok sebagai whip DAP;
    • DUN Perak: Sdr Ngeh Koo Ham sebagai whip DAP;
    • DUN Negeri Sembilan: Sdr Anthony Loke sebagai Ketua Pembangkang DUN, Sdr Cha Kee Chin sebagai whip;
    • DUN Melaka: Sdr Goh Leong San sebagai Ketua Pembangkang, Sdr Lim Jack Wong sebagai whip;
    • DUN Johor: Sdr Dr Boo Cheng Hau sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Tan Chen Choon sebagai whip;
    • DUN Pahang: Sdr Tengku Zulpuri sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Lee Chin Chen sebagai whip;
    • DUN Sabah: Sdr Dr Edwin Bosi sebagai whip;
    • DUN Sarawak: Sdr Wong Ho Leng dikekalkan sebagai Ketua Pembangkang dan Sdr Chiu Chin Seng sebagai whip
  4. Bahawa Sdr Gobind Singh akan menubuhkan sebuah pasukan undang-undang untuk menguruskan pelbagai petisyen pilihan raya yang mungkin boleh difailkan oleh calon DAP.
Respon tidak rasional BN
Tindak balas tidak rasional BN dengan menggunakan perkauman dan ekstrimisme bagi mengalihkan perhatian daripada kekalahan mereka dalam Pilihan Raya Umum ke-13 sudah boleh dijangka. Begitu juga dengan penutupan pusat-pusat khidmat oleh Gerakan dan MCA serta keengganan mereka untuk memegang jawatan-jawatan kerajaan. Walau bagaimanapun "sandiwara" oleh Gerakan dan MCA ini mungkin akan berlangsung hanya setahun sebelum mereka menerima perlantikan semula kepada pelbagai jawatan kerajaan dikhaskan untuk MCA.

Dalam pada itu, ini adalah satu peluang keemasan untuk wakil-wakil rakyat yang baru dipilih untuk memperlihatkan kehadiran dengan mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh BN di kubu kuat mereka. Atas sebab ini, parti meletakkan penekanan yang tinggi terhadap perkhidmatan kepada keperluan rakyat, bagi membolehkan DAP untuk membina organisasi DAP sebagai sebuah gerakan rakyat untuk rakyat.

Sebagai langkah pertama, semua wakil rakyat mesti menubuhkan pusat perkhidmatan mereka dan membuat pertemuan bagi menyelesaikan masalah pengundi di kawasan mereka. Lebih penting lagi adalah kerja berpasukan - satu pasukan perkhidmatan mesti ditubuhkan di setiap tempat mengundi. Hari-hari di mana hanya satu orang yang melakukan semua kerja sudah berakhir. Tiada pasukan bermakna tiada impian kejayaan bagi DAP. Interaksi yang kerap mesti dilakukan antara pasukan perkhidmatan, pihak awam dan jabatan-jabatan kerajaan.

DAP telah mengamanahkan Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan Sdr Tan Kok Wai untuk memantau dan melaksanakan langkah-langkah ini dengan kuasa penuh untuk mengambil tindakan terhadap mana-mana wakil rakyat yang gagal untuk melaksanakannya. Sdr Tan akan dibantu oleh pemimpin CEC Sdri Teresa Kok, Sdr Anthony Loke, Sdr Tony Pua, Sdr Kulasegaran dan Sdr Vincent Wu. Sdri Teresa Kok akan memberi penekanan yang lebih kepada Sabah dan Sarawak.
DAP juga mencadangkan sebuah anjakan dari sekadar pusat-pusat perkhidmatan biasa untuk wakil-wakil rakyat kita dengan sebaliknya mewujudkan pusat-pusat komuniti.

Penekanan harus sentiasa diberi kepada usaha membina pasukan kita, memberi peluang kepada golongan muda dan belajar untuk berada dalam kerajaan. Kita ingin menggesa pemimpin-pemimpin di semua negeri untuk datang ke Pulau Pinang bagi membiasakan diri mereka dengan pengurusan kerajaan sebagai sebahagian daripada persediaan kita untuk mengambil alih Putrajaya dalam masa 5 tahun.

Ingatlah bahawa DAP menang dengan menawarkan kebebasan, harapan dan peluang untuk kemakmuran dan daya saing di Malaysia dengan melatih bakat kepimpinan baru, memodenkan infrastruktur, mewujudkan kepimpinan bersih dan urus tadbir yang baik.

Perjalanan ini adalah jauh dan sukar. Jagalah kesihatan anda. Kerja keras dan selamat maju jaya.

Lim Guan Eng Setiausaha Agung DAP & Ahli Parlimen Kawasan Bagan

Tuesday, June 4, 2013

Tuduhan “Red Beans Army’ dibiayai DAP terbukti bohong


KUALA LUMPUR, 4 JUN: Utusan Malaysia, New Straits Times, Berita Harian dan Star didakwa menyiarkan berita yang tidak berasas mengenai 3,000 tentera siber “Red Beans Army” kononnya dibiayai DAP, bukannya berdasarkan fakta dan kebenaran yang sepatutnya menjadi pegangan wartawan akhbar berkenaan.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, bagaimana mereka yang kononnya bergelar wartawan boleh bersekongkol mencipta penipuan mengenai 3,000 tentera siber “Red Beans Army” dibiayai DAP yang hanya wujud dalam imaginasi liar mereka.

Katanya, pembohongan mengenai Red Beans Army yang kononnya dibiayai DAP hanya sebahagian daripada jalan cerita yang lebih besar sejak Januari lalu untuk memburuk-burukkan DAP dengan pembohongan dan penipuan serta paling menyedihkan apabila terdapat bekas ahli dan pemimpin DAP yang bersedia untuk bertindak begitu hina dengan berbohong dan menipu untuk meneruskan agenda UMNO/BN.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah berkata, siasatan awal mendapati satu konspirasi yang dibiayai UMNO telah dilancarkan tiga bulan sebelum pembubaran Parlimen, 3 April lalu untuk memburuk-burukkan DAP, termasuk dongeng 3,000 tentera siber “Red Bean Army”.

“Mereka mendakwa DAP kononnya dengan bajet setinggi RM100 juta sehingga RM1 bilion sepanjang enam tahun lalu membiayai tentera siber “Red Beans Army” bertujuan membunuh karakter pemimpin UMNO/BN di ruang siber.

“Penyebar utama pembohongan “Red Bean Army” adalah media cetak milik UMNO/BN, termasuk Utusan Malaysia, New Straits Times, Berita Harian dan The Star, baik sebelum atau selepas Pilihan Raya Umum ke-13, pada 5 Mei lalu.

“Pembohongan dan penipuan mereka tidak menjejaskan DAP kerana tiada siapa yang mempercayai mereka – jika tidak sudah tentu DAP gagal memenangi 38 kerusi Parlimen dan 95 kerusi Dewan Undangan Negeri pada PRU ke-13 lalu,” katanya.

Menurut Kit Siang bagi menjustifikasikan pelaburan UMNO/BN ke atas mereka, mereka yang ingkar terhadap DAP itu meneruskan kempen penipuan mereka terhadap pemimpin DAP.

Katanya, sehingga kini, kepimpinan DAP mengabaikan mereka kerana tidak releven dan sekiranya mereka terus dengan pembohongan dan penipuan terhadap pemimpin DAP, maka mereka hendaklah bersedia untuk didedahkan kedurjanaan mereka.-Roketkini.com