Saturday, February 14, 2009

占比里:尊重州宪法 不撤换现任霹州议长


(八打灵再也14日讯) 霹雳州务大臣拿督占比里表明,他了解州议长在州宪法里的权限,不过,如果州议会召开时议长有“特别情况”,国阵将已准备好的策略应对。

在目前的情况,他会尊重州宪法,不会要求撤换现任州议长西华古玛。

他今日向《南洋商报》指出,他知道州宪法下,州议长被州议会受委后是不能被革职的,所以他会保留现有的议长。

占比里说,他目前也不会因为州议长问题而解散州议会。

“至于州议长要行使权力,禁止有关的3名州议员踏入州议会,我希望他以无党派的身分主持州议会,让他们进入议会。”

他说,若州议长以民联的身分主持州议会,并“干扰”国阵州议员,这对州议员是不公平的。

占比里表示已预料州议长西华古玛在州议会召开时会有所“举动”,他表明会见机行事。

询及州议会几时会召开,占比里指出,州议会可以在6个月的时间内召开,因此日期尚未确定。


Speaker DUN Perak Masih Dalam Tangan Pakatan Rakyat


Sesuatu yang pelik, tapi benar ! Speaker DUN Perak masih dalam tangan Pakatan Rakyat, sebab itu kerajaan minoriti Barisan Nasional (BN) yang dipimpin oleh Menteri Besar palsu, belum melantik Speaker.

Bukan kerana tidak mempunyai calon, atau Dr. Zambry tidak faham, tetapi tiada peruntukan dalam undang-undang tubuh negeri Perak untuk melantik Speaker !

“Oleh itu, Speaker DUN Perak kekal dengan ADUN Tronoh, V. Sivakumardari parti DAP,” kata Speaker DUN Selangor Teng Chang Kim dalam satu kenyataannya di Ipoh, kelmarin

Menurut Teng Chang Kim yang juga seorang peguam, tidak ada peruntukan juga yang boleh memecat Speaker DUN Perak dengan undi tidak percaya.

Beliau berkata DUN Selangor dan Perlembagaan mempunyai peruntukan Speaker pada bila-bila masa akan mengosongkan pejabatnya sekiranya DUN atau Parlimen memutuskan, namun negeri Perak tidak ada peruntukan tersebut.
Adun Sungai Pinang, Selangor itu juga menyatakan Speaker DUN Perak hanya kosong apabila dia meletakkan jawatan sebagai ADUN Perak atau beliau didapati tidak layak, atau beliau sendiri meletakkan jawatan sebagai Speaker dengan kerelaannya.

Oleh yang demikian krisis perlembagaan di negeri Perak akan berterusan !

Justeru dengan kuasa yang masih diperuntukkan itu, kata Teng, Dr Zambry tidak mempunyai pilihan kecuali terus mengekalkan V. Sivakumar sebagai Speaker.

Dengan keadaan itu, apabila Sidang DUN Perak dipanggil kelak, Sivakumar juga mempunyai kuasa untuk mengharamkan ‘para pengkhianat’ dari Pakatan Rakyat menghadirkan diri ke Sidang DUN.

Ia adalah kerana mereka telah meletakkan jawatan sebelum ini, dan Osman Jailu, Jamaludin Mad Radzi dan Hee Yit Foong perlu membawa kes tersebut ke mahkamah bagi mendapat keputusan samada mereka masih menjadi ADUN ataupun sebaliknya.

Teng juga berkata, sekiranya atas apa jua sebab dan keadaan, Sivakumar mengosongkan pejabatnya, maka DUN Perak akan menjadi sebuah DUN yang tergantung kerana undang-undang tubuh kerajaan Perak memperuntukkan DUN tidak boleh menjalankan apa-apa aktiviti, sekiranya Speaker mengosongkan pejabatnya.

Justeru, menurut Teng, Dr. Zambry tidak mempunyai pilihan lain, kecuali memohon kepada Sultan Perak supaya DUN Perak di bubarkan.

Namun, beranikan BN Perak berbuat demikian dalam keadaan sekarang !

Buletinonline

No comments: