Sunday, October 14, 2012

Isu Negara Kristian: Pembohongan UMNO-BN boleh rosakan pembangunan negara


KUALA LUMPUR 14 OKTOBER: DAP dengan jelas dan tegas mengulangi pendiriannya bahawa parti itu berpegang teguh kepada Perlembagaan Persekutuan yang menggangkat Islam sebagai agama rasmi negara.

Kenyataan ini dibuat rentetan pembohongan serius yang menuduh DAP terlibat dalam usaha untuk menubuhkan Negara Kristian di Malaysia dengan meminda Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan.

Menyifatkan cuma orang bodoh sahaja yang mempercayai tuduhan tersebut, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menegaskan bahawa pendirian DAP adalah konsisten dengan pendirian tiga Perdana Menteri yang lalu Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan Tun Hussein Onn sejak 46 tahun penubuhan parti itu.

“Setakat pengetahuan dan pengalaman saya sejak 55 tahun kemerdekaan pada 1957, dan 49 tahun penubuhan Malaysia, tidak pernah wujud sebarang seruan untuk menubuhkan sebuah kerajaan Kristian di Malaysia.”

Tuduhan dan pembohongan tidak berasas paling tidak bertanggungjawab tersebut ujar Kit Siang adalah perancangan jahat pihak UMNO-BN yang memperlihatkan mereka semakin terdesak.
“Tindakan desperado ini tidak ada batasnya. Mainan propaganda jahat dalam media arus perdana maupun media sosial adalah untuk mencipta ketakutan dan menanam benih kebencian dan konflik untuk menjamin kedudukan Perdana Menteri keenam dan parti pemerintah.” katanya.

Dalil yang menyanggah tuduhan UMNO-BN

Menyanggah pembohongan UMNO-BN, Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timor menjelaskan bahawa DAP berpegang kepada Malaysia yang demokrasi, meraikan kepelbagai kaum dan agama, bersifat sekular dan menjunjung Islam sebagai agama Persekutusan seperti yang tertakluk dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Menjelaskannya lanjut, beliau berkata, “Sekular disini bukan bermaksud anti agama atau anti tuhan tetapi berasaskan siasah pembinaan negara berasaskan moral dan pro-kepada agama-agama di Malaysia malah mempertahankan kepelbagaian agama dan keberagaman budaya Malaysia.
Tambahan pula fakta menunjukkan bahawa agama Kristian merupakan agama ketiga terbesar di Malaysia.

“Agama Islam dianuti sebanyak 60.4 peratus penduduk Malaysia, diikuti Buddha sebanyak 19.2 peratus, Kristian 9.1 peratus, Hindu sebanyak 6.3 peratus dan Konfusius, Tao dan agama Tradisional Cina yang lain sebanyak 2.6 peratus.”

Selain itu jelas Kit Siang, terdapat cuma 35 orang Ahli Parlimen sahaja yang beragama Kristian atau satu per enam dari kekuatan Parlimen.

“Adalah satu perkara yang mustahil untuk meminda Perlembagaan Persekutuan bagi menubuhkan negara Kristian kerana bilangan Ahli Parlimen beragama Kristian tersebut tidak sampai pun dua pertiga dari 148 Ahli Parlimen untuk membentuk majoriti.”

Kelompok pengkhianat negara

Dalam pembinaan negara Malaysia yang  kehadapan, Kit Siang berkata tindakan kelompok yang menyebarkan pembohongan dan kepalsuan ini akan merosakkan proses pembangunan negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama

“Mereka layak dikutuk sebagai pengkhianat yang paling hina dan keji kepada wawasan pembinaan  negara Malaysia yang bersatu dan harmoni!” tegasnya.-roketkini.com

No comments: