Monday, September 10, 2012

“Hidup segan, mati tak mahu”

Kejadian yang berlaku dalam dua minggu ini mengingatkan saya kepada peribahasa Yunani yang berbunyi “Those whom the gods wish to destroy they first make mad” yang boleh diterjemahkan sebagai “Hidup segan, mati tak mahu”.

Beberapa kejadian baru-baru ini sememangnya tidak boleh diperjelaskan kerana ianya menentang segala lojik, waras dan rasional.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengecam tindakan “menayangkan punggung” oleh seorang anak muda pada 30 Ogos dengan mengatakan ianya bukanlah budaya Malaysia.

Saya bersetuju dengan beliau bahawa tindakan “menayang punggung” atau memijak diatas gambar pemimpin negara “bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan” dan patut dikecam dan dikutuk.

Akan tetapi, apa yang lebih menyedihkan kepada rakyat Malaysia adalah ‘double standard’ atau layanan ‘istimewa’ oleh Perdana Menteri, pimpinan Barisan nasional dan pihak penguatkuasa, yang buta terhadap kejadian-kejadian yang memalukan yang lain terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan
Rakyat seperti Datuk Seri Nawar Ibrahim, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng serta Menteri Besar PAS Datuk Nik Aziz dan pemimpin rakyat iaitu Pengerusi Bersama Bersih Datuk S. Ambiga samada ia didalangi oleh UMNO atau puak-puak aktivis yang ditaja oleh UMNO sendiri.

Mengapa Najib terus membisu dan tidak menegaskan bahawa “undang-undang mesti diimplementasikan secara sah tanpa berbelah bagi” apabila gambar pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dipijak, dikencing serta perbuatan terkutuk seperti upacara pengebumian yang dilakukan keatas gambar-gambar tersebut?

Ya, perbuatan menayangkan punggung serta memijak diatas gambar pemimpin negara perbuatan yang menentang budaya Malaysia, tetapi tindakan ‘double standard’ oleh kerajaan persekutuan dengan insiden penggarian Ong Sin Yee boleh diterima sebagai identiti rakyat Malaysia dan adakah ianya sesuatu yang boleh dibanggakan?

Biar saya tekankan lagi kenyataan saya pada hari Sabtu dari negeri Sarawak kepada Najib untuk memaafkan secara berhemah dari pihak kedua-dua anak muda yang berumur 19 tahun, Muhammad Ammar A. Rahman dan Ong Sing Yee serta kedua-dua ibu bapa mereka dalam semangat permuafakatan dan memohon kepada Peguam negara agar menggugurkan semua dakwaan terhadap mereka.

Satu lagi kejadian yang tidak bermoral ini termasuklah kempen fitnah dan pembohongan yang diterajui oleh pemimpin tertinggi UNO, termasuklah oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam tuduhan liarnya bahawa Pakatan Rakyat mahu mengubah bendera kebangsaan dan menggubal Perlembagaan Persekutuan untuk memansuhkan sistem perlembagaan raja Melayu walaupun telah dinafikan bertubi-tubi oleh pemimpin pakatan Rakyat.

Pemimpin UMNO/Barisan Nasional memang patut dipersalahkan diatas penyemaian kebencian, kelakuan samseng serta pembohongan, namun, suara inilah yang menjadi suara paling lantang dalam tuduhan terhadap Pakatan Rakyat diatas kesalahan-kesalahan ini walaupun tiada bukti dan tidak berasas sama skali.

Sabtu lalu, Muhyiddin mengumumkan bahawa UMNO akan memecat mana-mana ahlinya yang didapati mensabotaj calon-calon menjelang pilihanraya umum yang akan datang ini. Kenyataan ini dengan tidak langsungnya juga memaksa parti-parti komponen yang lain untuk menyahut seruan ini jua.

Satu kajian keatas keputusan pilihanraya 2008 menunjukkan bahawa 1 hingga 1.5 juta ahli UMNO yang tidak membuang undi bagi calon UMNO kerana apa yang diperoleh adalah hanya 2 juta undi daripada 5.7 juta undi Melayu dalam 2008. Yang kelakarnya, UMNO terus melaung-laungkan bahawa bilangan ahlinya adalah sebanyak 3 juta.

Adakah Muhyiddin sendiri mencadangkan bahawa UMNO perlu memecat lebih 1 juta ahlinya diatas sebab “mensabotaj” UMNO dalam pilihanraya umum 2008?

Sama juga, majoriti ahli MCA dan ahli Gerakan juga tidak membuang undi untuk calon Barisan Nasional dalam “tsunami politik” 2008.

Adakah Muhyiddin mencadangkan bahawa MCA dan Gerakan juga harus memecat majoriti daripada ahli mereka diatas sebab “mensabotaj” calon BN dalam tahun 2008?

Satu lagi tindakan yang tidak masuk akal, tidak munasabah dan tidak berasas oleh kerajaan Barisan Nasional adalah pembulian dan gangguan serta dakwaan terhadap organisasi hak asasi manusia, SUARAM sebagai tindakbalas terhadap kempen pembongkaran oleh Suaram berhubung skandal kapal selam Scorpene yang bernilai berbilion ringgit.

Sekiranya Najib benar-benar ikhlas dan serius dengan Program Transformasi Kerajaan (GTP) serta sasaran NKRAnya terutama sekali dalam memerangi rasuah, kesemua agensi kerajaan termasuklah MACC harus bekerjasama bersama SUARAM untuk membenarkan pendedahan penuh skandal kapal selam Scorpene daripada menganiya SUARAM.

Penganiyaan terhadap SUARAM harus dihentikan kerana tindakan ini mencerminkan pendirian serta pengakuan oleh pimpinan Najib kepada semua rakyat Malaysia serta warga dunia bahawa skandal kapal selam Scorpene ini menyelimutkan perkara-perkara yang lebih buruk lagi.

Perampasan identiti serta maksud sebenar sambutan Hari Merdeka Ke-55 serta Hari Malaysia Ke-49 dengan penggunaan tema kempen pilihanraya Barisan Nasional, “Janji Ditepati” memberi satu gambaran keseluruhan yang seiring dengan peribahasa “Hidup segan, mati tak mahu” yang amat bertempat.

Lim Guan Eng

No comments: