Thursday, September 20, 2012

Warga Tionghua Chukai Gembira Sambut Raya

KEMAMAN - Seramai lebih 150 orang warga Tionghua melahirkan rasa sukacita kerana mereka diraikan dalam majlis sempena hari raya bersekali sempena sambutan perayaan kuih bulan serta perayaan Tang Lung.

Majlis tesebut yang dianjurkan oleh Majlis Tindakan DUN (MTD) Chukai telah diadakan pada petang Selasa bermula jam 6.30 petang, 18 September di sebuah restoran di Taman Chukai Utama di bandar Chukai dekat sini

Pengarah Majlis Tindakan Dewan Undanga Negeri (MTD) Chukai Haji Hanafiah Mat mengucapkan terima kasih kepada semua warga Tionghua yang hadir dan sedia memberikan sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat.

Beliau berkata majlis tesebut diadakan bersekali dengan perayaan kuih bulan dan perayaan Tang Lung yang akan disambut oleh oleh kaum Tionghua pada akhir September ini.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita3/majlis%20raya%20tionghua.jpg"saya ucap teima kasih kepada semua warga Tionghua yang hadir dan teima kasih kerana sedia jemberikan sokongan kepada PAS dan Pakatan Rakyat,

"sebelum akhir majlis ini kita akan edarkan kuih bulan PAS sempena mengingati sejarah perjuangan orang-orang di negeri China pada zaman dahulu,

"dan ia pastinya akan meningkatkan semangat kepada warga Tionghua untuk menjatuhkan Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang,"ujarnya yang disambut dengan tepukan oleh para hadirin.

Turut hadir dan memberikan ucapan pada majlis tersebut adalah ADUN Simpang Pulai Perak YB Chan Ming Kai dan Pengerusi DAP Terengganu Ng Chai Hing

Ng Chai Hing telah menyampaikan ucapan terima kasih yang tidak terhingga warga Tionghua Chukai kepada MTD Chukai kerana menganjurkan majlis tersebut.

Menurutnya, itulah kali pertama majlis seumpamanya yang diadakan khusus untuk masyarakat Tionghua.

1 comment:

Dr. Shafiq said...

UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (UMT)
FAKULTI PEMBANGUNAN SOSIAL (FPS)
JABATAN PENGAJIAN KENEGARAAN DAN KETAMADUNAN

1. HARRIS HANAFI BIN HUSIN (ketua) UK22321
2. EZRUL HAZIQ BIN JAMALUDIN UK23302
3. MUHAMMAD TAUFIK BIN AWANG UK22436
4. MUHAMMAD AKMAL BIN MD. YASSIN UK22881
5. MUHAMMAD ZAKI AKMAL BIN ZAKARIA UK22708
6. LUKMAN HAKIM BIN ISMAIL UK23465
7. MUHAMMAD SHAFIQ BIN HAMDIN UK22680
8. MUHD AMIR TAUFIQ BIN AZARNUDIN UK22531
9. ALIFF HABIBNUN BIN ZAINURDIN UK22954


ASSALAMUALAIKUM dan Salam Sejahtera, tuan.

Kami pelajar-pelajar yang mengambil khusus Islam dan Ideologi Masakini di UMT telah ditugaskan untuk menjalankan satu kajian ilmiah yang bertajuk PENERIMAAN DAN PANDANGAN MENGENAI HUKUM HUDUD DI KALANGAN MASYARAKAT DI TERENGGANU.
Oleh itu, kami ingin meminta jasa baik pihak tuan agar dapat meluangkan sedikit masa untuk meluahkan pendapat kepada isu ini. Diharap agar pihak tuan dapat menyatakan pandangan bersama-sama dalil dan fakta yang betul.
Kami mengumpulkan pandangan daripada pelbagai pihak termasuklah agensi kerajaan, bukan kerajaan, tokoh Islam, masyarakat dan pelajar. Pembentangan laporan tentang isu ini akan dibuat di hadapan pensyarah dan pelajar yang mengambil khusus Islam dan Ideologi Masakini.

SOALAN-SOALAN

• Apakah yang dimaksudkan tentang hukum jenayah Islam?
• Wajarkah hukum hudud dilaksanakan di negara kita?
• Benarkah hukum hudud hanya untuk orang Islam?
• Apakah kesediaan masyarakat untuk menerima hukum hudud?
• Bilakah masa yang sesuai untuk melaksanakan hukum hudud?
• Benarkah masyarakat bukan Islam menentang hukuman ini?
• Bagaimana pula hukuman jenayah Islam yang lain seperti qisas dan tahzir terlaksana di negara kita?

Jutaan terima kasih diucapkan dan semoga pandangan bernas dari pihak tuan ini membantu dalam pembangunan negara kita secara tidak langsung. Sekian.
*Sila balas melalui email ini uk22680@student.umt.edu.my