Saturday, January 5, 2013

BN Perak didesak menjawab 7 soalan skandal tanah mereka – Datuk Ngeh Koo Ham

IPOH, 4 JAN: Menteri Besar BN Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir didesak menjawab tujuh soalan penting mengenai isu pemberian tanah oleh kerajaan negeri kepada pihak tertentu yang masih dipertikai hingga sekarang.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham berkata, fitnah terhadap beliau dan Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming mengenai pemberian kawasan balak oleh Kerajaan Negeri Kelantan sudah dijawab dengan panjang lebar dan jelas.

“Sekarang giliran Menteri Besar BN Perak menjawab tujuh persoalan itu kepada rakyat mengenai pemberian tanah kepada pihak tertentu,” kata Ngeh dalam satu kenyataan, semalam.

Tujuh persoalan yang ditimbulkan tetapi sehingga kini enggan dijawab Zambry walaupun didesak pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, baru-baru ini adalah.

* Nyatakan penerima tanah seluas 68,503 ekar yang diluluskan dengan nilai sekitar RM375 seekar tanpa tender terbuka.

*  Mengapa tanah seluas enam ekar di bandar Sitiawan dianugerah kepada Kinta Berkat Sdn Bhd tanpa tender terbuka dan apakah syaratnya.

* Mengapa tanah seluas 15 ekar di Mukim Lumut diluluskan kepada Realty Axis Sdn Bhd tanpa tender terbuka?

* Mengapa tanah seluas 32,07 ekar (lot 6593) di Mukim Kamunting diluluskan kepada YBU Holding Sdn Bhd tanpa tender terbuka?

* Mengapa tanah seluas 147,84 ekar di Mukim Lumut diluluskan untuk dibangunkan oleh Kinta Berkat Sdn Bhd tanpa tender terbuka?

* Mengapa tanah seluas 58 ekar di bandar Lumut diluluskan untuk J & S Holdings Sdn Bhd tanpa tender terbuka?

* Dan mengapa tanah seluas 40 ekar di Perak Tengah (Sri Iskandar) yang diluluskan kepada Toyo Chemicals Sdn Bhd juga tanpa tender terbuka?

Dalam kenyataannya sebelum ini Ngeh percaya isu ‘rasuah tanah’ yang dikaitkan dengannya dan Nga adalah untuk mengalihkan perhatian umum mengenai skandal tanah kerajaan BN Perak yang dibongkar sejak tahun lalu.

“Kami hairan mengapa Zambry sampai hari ini terus membisu bila diajukan mengenai anugerah tanah yang dibongkar pada persidangan DUN Perak,” ujarnya. – Roketkini.com

No comments: